Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
czwartek, 15 maja 2025 02:49
Reklama

Referencje – Czy warto je zbierać?

W walce o atrakcyjną posadę przyda się każdy dokument mówiący o tym, że jesteś najlepszym kandydatem na dane stanowisko. Same kwalifikacje, wykształcenie i doświadczenie zawodowe nie zawsze okażą się wystarczające. Zwłaszcza, gdy inni kandydaci będą mieli osiągnięcia zbliżone do Twoich. W takiej sytuacji decydująca może okazać się dobra opinia poprzedniego pracodawcy.
  • 15.06.2020 14:00
  • Autor: Grupa Tipmedia
Referencje – Czy warto je zbierać?

Kiedy przedstawić referencje?

Oferty pracy dostępne m.in. w serwisie internetowym Pracuj.pl nie wspominają w swojej treści o wymaganych od kandydata referencjach. Nie jest to więc dokument, który musisz obowiązkowo złożyć do pracodawcy, jeśli zdecydujesz się odpowiedzieć na ogłoszenie. Warto jednak zaprezentować je rekruterowi i pokazać mu, że jesteś dobrym pracownikiem.

Referencje mówią nie tylko o tym, że poprzednia praca była zbieżna z Twoimi kwalifikacjami i kompetencjami, a Ty świetnie poradziłeś sobie z przyjętymi obowiązkami. W swojej opinii były szef może zaprezentować Cię jako osobę lojalną, oddaną firmie i otwartą na współpracowników. To tylko część zalet, które z pewnością doceni nowy pracodawca.

 

Kiedy poprosić o referencje?

O referencje najlepiej jest prosić w momencie, gdy wypowiedzenie trafiło już na biurko szefa i stało się jasnym, że w tej firmie spędzasz ostatnie dni. Zadbaj o to, by swoją opinię o Tobie przełożony przedstawił na piśmie zanim odejdziesz z pracy. Z czasem jego pamięć zacierać i może z niej ulecieć kilka istotnych zalet.

Oczywistą rzeczą jest, że o referencje warto prosić jedynie tych pracodawców, z którymi rozstajesz się w przyjaznych relacjach. Jakiekolwiek konflikty na linii szef – pracownik będą miały swoje odzwierciedlenie na piśmie. Osoba przedstawiona jako konfliktowa i roszczeniowa raczej nie znajdzie dla siebie miejsca w nowej firmie.

O referencje proś nie tylko szefa, ale też w organizacjach i stowarzyszeniach, z którymi współpracujesz. One również będą ceną informacją o Twoim zaangażowaniu.

 

--- Artykuł sponsorowany ---


Reklama
Reklama
Reklama