Rola rodziców w początkowym okresie
Każdy rodzic niecierpliwie i z wielką nadzieją czeka na narodziny swojego dziecka. Pojawienie się nowego członka w rodzinie to czas wielkiej radości, ale też okres niepokoju i lęku o zdrowie dziecka. Pierwsze kilkanaście miesięcy życia dziecka to ciągła obserwacja rozwoju dziecka. Kiedy rodzice dostrzegają, że dzieje się coś niepokojącego to często okazuje się to początkiem długiej i wyczerpującej walki o „normalne” życie dla dziecka.
W tym okresie rola rodziców jest ogromnie ważna. Szybkość reakcji i wybór odpowiedniej metody terapii to kluczowe elementy zapewniające powodzenie. Na rodzicach spoczywa więc ogromna odpowiedzialność, ale pomocna okazuje się świadomość, że dla dziecka z zaburzeniami rozwoju można bardzo wiele zrobić.
Jedną z dostępnych terapii jest Metoda Krakowska. Ogromne sukcesy tej metody zachęcają coraz większe grono rodziców do skorzystania z tej formy terapii. Na czym polega Metoda Krakowska? Dlaczego warto zastanowić się na wyborem właśnie tej terapii?
Metoda Krakowska – na czym polega?
Metoda Krakowska to nasza krajowa terapia, opracowana przez profesor Jagodę Cieszyńską. Wyrosła na podłożu badań prowadzonych z udziałem dzieci z zaburzeniami słuchu i wpływu wczesnej nauki czytania na rozwój systemu językowego. Metoda Krakowska nieustannie się rozwija i obecnie wielu logopedów i terapeutów prowadzi zajęcia z dziećmi według zasad tej metody.
MK to terapia neurobiologiczna, oparta na badaniach naukowych dotyczących neuroplastyczności mózgu. W przeciwieństwie do wielu innych terapii jej podstawowym założeniem jest to, że mózg dziecka można kształtować i dostosowując odpowiednio metody do zaburzeń dziecka można pomóc mu przejść przez wszystkie etapy rozwoju psychofizycznego. Wymaga to zarówno od terapeuty, jak i dziecka oraz rodziców, dużo pracy, ale wysiłek się opłaca. Niektóre dzieci ze spectrum autyzmu, które skorzystały z tej metody, funkcjonują normalnie i nie mają żadnych widocznych cech autystycznych. Może trudno to sobie wyobrazić, ale warto posłuchać opinii i doświadczeń takich rodziców.
Celem Metody Krakowskiej jest zbudowanie w umyśle dziecka systemu językowego i komunikacji. W realizacji tego nadrzędnego celu pomaga szereg podrzędnych takich jak: manualne torowanie głosek, programowanie języka, stymulację lewej półkuli mózgu, stymulację pamięci,stymulację zachowań społecznych, syultaniczno-sekwencyjną naukę czytania i wiele innych. Bez względu na rodzaj zaburzenia terapia obejmuje wszystkie sfery poznawcze dziecka.
Metoda Krakowska – główne założenia
Jednym z najbardziej charakterystycznych elementów Metody Krakowskiej jest praca ze słuchawkami oraz praca przy stoliku. Terapia rozpoczyna się pracą dziecka ze słuchawkami – jest to najtrudniejszy etap pracy z dzieckiem. Wymaga od rodzica wielkiego zaangażowania oraz determinacji, ponieważ rzadko kiedy dziecko chętnie współpracuje. Następnie przychodzi czas na pracę przy stoliku, który pomaga dziecku w dzieleniu pola uwagi wspólnie z terapeutą lub rodzicem. Wbrew pozorom tego typu zajęcia są bardzo lubiane przez dzieci.
Kolejnym charakterystycznym warunkiem terapii MK jest całkowite odizolowanie dziecka od multimediów. Jest to podstawowy warunek terapii – dziecko nie może słuchać muzyki czy oglądać bajek. Odcięcie dziecka od tego typu bodźców często wymaga determinacji całej rodziny.
Na rynku dostępnych jest sporo publikacji na temat Metody Krakowskiej. W sieci można znaleźć blogi i fora, na których wypowiadają się rodzice dzieci, które skorzystały z tej Metody. Warto się z nimi zapoznać, aby podjąć mądrą decyzje, co do wyboru terapii dla swojego dziecka.
Artykuł powstał przy współpracy z serwisem Juniora.