Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
piątek, 26 kwietnia 2024 09:23

Sklep internetowy - jak się do tego zabrać?

Jeśli marzy Ci się sklep internetowy ale nie za bardzo wiesz jak się do tego zabrać postaram się Ci pomóc, w tym krótkim i zwięzłym tekście.
  • 22.01.2021 14:00
  • Autor: Grupa Tipmedia
Sklep internetowy - jak się do tego zabrać?

Rzeczą od której absolutnie powinieneś zacząć jest zastanowienie się nad tym co i komu chcesz sprzedawać. Być może masz pomysł na jakiś bardzo niszowy produkt lub też przeciwnie, Twój produkt nie należy do niszowych ale masz ciekawy pomysł na jego sprzedaż. Jedno i drugie rozwiązanie jest w porządku pod warunkiem, że dobrze się przygotujesz zanim przystąpisz do działania.

Warto więc siąść z kartką papieru i długopisem w ręku i napisać dlaczego Twój sklep będzie wyjątkowy i czym będzie różnił się od konkurencji. Koniecznie zdefiniuj Twojego Klienta, im więcej jego cech wypiszesz, tym lepiej. Pisz o wszystkim: czy jest to kobieta czy mężczyzna, w jakim wieku, gdzie pracuje, ile zarabia, gdzie mieszka (miasto - jak duże, wieś, dom czy mieszkanie w bloku), stan cywilny, wykształcenie etc.

Rozpisz też w jaki sposób chcesz dotrzeć do swojego Klienta, czyli gdzie będziesz promować swój sklep. Od razu Ci powiem, że stwierdzenie " pomogą mi w promocji znajomi, którzy powiedzą innym o tym sklepie" nie przyniesie Ci ruchu, a bez ruchu nie ma zakupów.

Zastanów się, w jaki sposób będziesz dystrybuował swój produkt, jakie formy wysyłki planujesz uruchomić (paczkomat, kurier, odbiór osobisty) i zapoznaj się z dostępną na rynku ofertą. Jakie formy płatności - i podobnie, zobacz z jakimi kosztami się to wiąże.

Jeśli Twój produkt jest z grupy premium, być może warto też zastanowić się nad szczególnym sposobem jego pakowania.

Zastanów się też czy będziesz sam chciał zarządzać sklepem czy chcesz zlecić to komuś innemu.

Ok, załóżmy, że te kwestie mamy już gotowe. A teraz kolejny krok: wybór nazwy sklepu i domeny - czyli adresu www, pod którym Twój sklep będzie funkcjonował. Jeśli nastawiasz się głównie na rynek krajowy, wybierz domenę z końcówką .pl. Ważne aby nazwa była związana z produktem, który sprzedajesz, łatwa do zapamiętania, bez polskich znaków no i oryginalna. Gdy myślisz o sprzedaży również poza granicami kraju wybierz nazwę z końcówką .com lub eu.

Serwer - to miejsce gdzie będą znajdowały się pliki Twojej strony. Szukając dobrego serwera warto poczytać opinie innych użytkowników, głównie w zakresie stabilności hostingu, szybkości reakcji na zgłoszenia ich supportu oraz ceny - konkurencja jest w tej dziedzinie bardzo duża i możesz mieć na prawdę fajny hosting w cenie kilkudziesięciu złotych za miesiąc.

Oprogramowanie e-commerce, czyli Twój sklep on - line.

Jeszcze kilka, kilkanaście lat temu aby stać się właścicielem sklepu internetowego trzeba było wydać kwotę rzędu kilku lub nawet kilkunastu tysięcy złotych za stworzenie softu. Obecnie, możemy koszt ten dość mocno zminimalizować. Chcąc otworzyć sklep możesz skorzystać z platformy sprzedażowej - gdzie po uiszczeniu opłaty abonamentowej dostajesz dostęp do gotowego oprogramowania i właściwie od razu możesz zacząć sprzedaż w sieci. Główną zaletą tego rozwiązania jest czas w jakim uruchamiasz swój e-sklep jak również to, że nie musisz ponosić kosztów związanych z hostingiem, gdyż sklep utrzymany jest na serwerach dostawcy. Dostawca również odpowiedzialny jest za aktualizację oprogramowania i udziela Ci pełnego wsparcia technicznego. Wystarczy, że wybierzesz jedne z kilku szablonów graficznych, wprowadzisz dane firmy i produkty i sklep gotowy. Musisz jednak pamiętać, że to nie Ty jesteś właścicielem tego sklepu a dostawca oprogramowania, który użycza Ci narzędzie do sprzedaży. Takiego sklepu nie możesz dowolnie modyfikować a jedynie w bardzo ograniczonym zakresie. Zazwyczaj też jest tak, że w miarę rozwoju firmy, gdy zaczynasz coraz więcej sprzedawać, musisz płacić coraz większy abonament.

Alternatywą dla tego rozwiązania jest własnoręczne stworzenie sklepu (lub zlecenie tego komuś) opartego na darmowym rozwiązaniu WooCommerce. WooCommerce to oprogramowanie, które nadaje podstawowej instalacji WordPress cechy w pełni funkcjonalnego sklepu internetowego. WordPress jak i WooCommerce to program niezwykle prosty w obsłudze, intuicyjny ale też dający ogromne możliwości. Warto więc nauczyć się tego softu, gdyż dzięki temu w znacznym stopniu ograniczysz koszty uruchomienia jak i prowadzenia e-sklepu. Z uwagi na ogromną popularność WordPressa bez trudu znajdziesz w sieci pomoc: filmy, materiały instruktażowe, szkolenia, dzięki którym, nawet jeśli teraz jesteś laikiem będziesz mógł stworzyć i rozwijać sklep. Gdybyś chciał dowiedzieć się czegoś więcej o tym rozwiązaniu zerknij na świetny artykuł jak założyć sklep internetowy, który ukazał się na blogu Jak zrobić stronę.

No dobrze, załóżmy, że masz już swój e-sklep, co teraz? Przede wszystkim musisz wrócić do swojej kartki i zobaczyć jakie formy promocji dla niego wybrałeś i przystąpić do ich wdrażania w życie. Pamiętaj, że nawet najpiękniejszy sklep z super produktami nie przyniesie Ci profitów jeśli nikt nie będzie o nim wiedział.

Powodzenia!

Materiał zewnętrzny