Podstawa to dobre maniery
Dobre maniery są mile widziane w każdym miejscu. Oferty pracy publikowane np. w serwisach internetowych typu Pracuj.pl nie wspominają o nich w kontekście wymagań stawianych kandydatom. Nie oznacza to jedna, że możesz zostawić je w domu. Zwłaszcza gdy praca związana jest z utrzymywaniem różnego rodzaju kontaktów z innymi ludźmi – współpracownikami, klientami lub kontrahentami.
Dobre maniery w każdej sytuacji pomogą Ci zdobyć sympatię otoczenia. To najprostszy sposób, by pozytywnie się wyróżnić i zwrócić na siebie uwagę nowo poznanych osób – nie tylko kolegów z zespołu, ale też przełożonych.
Jak i komu się przedstawiać?
Dla wielu osób problemem jest forma przedstawienia się nowo poznawanym osobom i zasada, kto powinien zrobić to jako pierwszy. W pracy nie obowiązują zasady znane z codziennego życia. Tu nie ma znaczenia płeć ani wiek. W pracy liczy się hierarchia zawodowa lub staż pracy w przypadku osób pracujących na takich samych stanowiskach.
Jeśli do nowego zespołu współpracowników nie wprowadza Cię ktoś z zespołu odpowiedzialnego za kadry, musisz pamiętać, że to Ty jako pierwszy przedstawiasz się nowym kolegom i szefowi. Nie wyciągaj jednak przy tym dłoni na powitanie. Inicjacja tego gestu musi wyjść z drugiej strony – szefa lub współpracowników.
Dobre wrażenie na wyjściu z pracy
Pierwsze wrażenie i opinię na swój temat budujesz od momentu przyjścia do pracy aż po wybicie godziny, w której roboczy dzień dobiega końca. Często nowi pracownicy mają problem z opuszczeniem stanowiska pomimo określonych wcześniej godzin pracy. Chcąc zachować dobre maniery i uniknąć sytuacji przypominającej lekceważące ulotnienie się z pracy, zapytaj przełożonego, czy ma dla Ciebie na dzisiaj jeszcze jakieś zadanie do wykonania.